Organik Ürünler İhracatçı Bekliyor

Hatay'ın Samandağ ilçesine bağlı Vakıflı köyünde yıllardan bu yana yapılan organik tarımın, yeterli pazarın bulunamaması nedeniyle terk edilmeye başlandığı, köylülerin ihracatçıları beklediği belirtildi.



Çoğunluğu Ermeni asıllı vatandaşların oluşturduğu köyün muhtarı Berç Kartum, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 32 hane ve 132 kişinin bulunduğu köylerinin adını duyurduğu organik tarımda umutların bitme noktasına geldiğini söyledi.

Binbir emekle başlattıkları sertifikalı üretimde, başta narenciye olmak üzere domates, salatalık ve biber ektiklerini ve büyük aşamalar katettiklerini ifade eden Kartum, ancak bu çabanın boşa gittiğini, ürünlerinin, alıcı bulamaması nedeniyle dalında kaldığını kaydetti.

Köyde yaklaşık 650 dönümlük arazi bulunduğunu ve bunun tamamından yaklaşık 2 bin tona yakın ürün alındığını vurgulayan Kartum, şöyle devam etti:

''Köyümüzde 2004 yılında organik üretim çalışmaları başladı ve sertifika aldık. Aynı yıl 39 kişiyle Tarımsal Kalkınma Kooperatifi kurduk. İlk başladığımız yıllarda Adana ve İstanbul'dan ihracat yapan tüccar köyümüze gelerek çok iyi fiyatlara ürünlerimizi satın aldı. Ürünlerimiz, ihracatçılar vasıtasıyla Avrupa ülkelerine gönderildi. 2 yıl öncesine kadar 1 ile 2,5 TL arasında değişen fiyatlara sattığımız ürünlerimiz çok iyi para kazandırıyordu. Ancak, son iki yıldır ürünlerimiz elimizde kalıyor. Artık ihracatçılar köyümüze uğramaz oldu. Şu an binbir güçlükle yetiştirdiğimiz ürünlerimizi satın alacak ihracatçıları bekliyoruz.''

5 DÖNÜMLÜK SERADA DOMATESLER ÇÜRÜMEDE

Kartum, kooperatif üyelerinin katkısıyla 2 yıl önce 5 dönümlük arazi üzerine domates, salatalık ve biber yetiştirmek için sera kurduklarını kaydetti.

Bu serada köylülerin katkısıyla yetiştirilen organik ürünlerin lezzet ve aromasının çok güzel olduğunu ifade eden Kartum, ancak bu yıl domates ve biberin alıcı bulunamaması nedeniyle çürümeye terk edildiğini söyledi.

Köylünün ürününü, heba olmaması için iç piyasada bulunan hallere satmak zorunda kaldığını anlatan Kartum, ''Köylü, ürünlerinin dalında çürümemesi için yok pahasına haldeki esnafa veriyor. Bu şekilde ürünlerimiz organik olmayanlarla aynı fiyata satılıyor. Köylüler de diğer üreticilere göre daha fazla para ve emek verdikleri ürünlerin aynı kefeye konulmasından rahatsız oluyor, ancak yapacak bir şeyleri de yok'' diye konuştu.

Kartum, ürünlerin ihracatçılar tarafından talep görmemesi halinde organik ürün ekiminin terk edilmeye başlanacağını, bugüne kadar harcanan çabanın boşa gitmesinden korktuklarını sözlerine ekledi.

Yorumlar

Popüler Yayınlar